Cursus Kinderen van 0 tot 4 jaar met een ontwikkelingsvoorsprong (4 dagdelen, 16 uren)

Vorige Artikel 3 van 19 Volgende

Cursus Kinderen van 0 tot 4 jaar met een ontwikkelingsvoorsprong
– voor pedagogisch medewerkers en pedagogisch coaches –

Brilletje, verstrooide professor, wijsneus… gelukkig weten we inmiddels dat een ontwikkelingsvoorsprong meer is dan dit stereotiepe beeld. Maar wat is het dan precies? En hoe herken je kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in je groep? Wat bied je ze aan en hoe zorg je ervoor dat ze optimaal kunnen groeien en gelukkig worden? En misschien wel de belangrijkste vragen: hoe houd je ze gemotiveerd en hoe zorg je ervoor dat ze hun bijzondere talenten optimaal kunnen ontwikkelen?

Tijdens de training 'Kinderen van 0 tot 4 jaar met een ontwikkelingsvoorsprong' krijg je in vier dagdelen antwoord op bovenstaande vragen en alle vragen die ongetwijfeld nog bij je zullen opborrelen. 

Dit kun je onder andere verwachten:

Dagdeel 1 Signalering:

  • Hoe verhouden de termen hoogbegaafdheid en ontwikkelingsvoorsprong zich tot elkaar?
  • Welke kenmerken kun je herkennen bij kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong?
  • Wat heeft hooggevoeligheid te maken met een ontwikkelingsvoorsprong en hoe herken je deze op verschillende gebieden?
  • Welke vooroordelen bestaan er ten aanzien van hoogbegaafdheid/ontwikkelingsvoorsprong?
  • Wat is het belang van (vroeg)signalering en hoe geef je dit vorm?

Dagdeel 2 Begeleiding

  • Hoe ga je om met kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong en hoe stem je je houding en benadering af op hun behoeften?
  • Welke uitdagingen komen kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong tegen en hoe ga je hiermee om?
  • Wat is het belang van het aanleren van vaardigheden?
  • Hoe bied je een passend aanbod binnen je groep: welke materialen zijn geschikt en hoe creëer je een uitdagende speel/leeromgeving?
  • Hoe creëer je zelf verrijkende opdrachten?

Dagdeel 3 Groeigericht pedagogisch klimaat

  • Wat houdt de mindsettheorie van Carol Dweck in en welke rol speelt deze binnen je werk?
  • Welke invloed heeft je mindset op hoe je in het leven staat?
  • Hoe stimuleer je een groeigerichte overtuiging bij de kinderen in de groep (en jezelf!)?

Dagdeel 4 Vertaalslag naar de praktijk

  • Hoe filter je kenmerken van een ontwikkelingsvoorsprong uit casussen uit de praktijk?
  • Welke verschillende profielen bestaan er binnen de groep kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong en wat hebben deze kinderen nodig?
  • Waarderend onderzoek: en hoe nu verder in de praktijk?

Trainer: Floor Raeijmaekers of René Lous

*Trainingen gaan door bij minimaal 6 deelnemers. Inschrijvingen kunnen tot 8 weken voorafgaand aan de training kosteloos worden geannuleerd. Bij annuleringen tussen de 4 en 8 weken voorafgaand aan de training wordt de helft van het aankoopbedrag teruggestort. Bij annuleringen binnen 4 weken voorafgaand aan de training is restitutie van het aankoopbedrag helaas niet mogelijk. Alle trainingen van Het TalentenLab zijn op HBO-niveau en er wordt van de deelnemers aan deze training minimaal een MBO denk- of werkniveau verondersteld. De studiebelasting bestaat uit 6 uren per trainingsdag (aanwezigheid) of 3 uren per trainingsmiddag, plus 4 uren voor zelfstudie bij meerdaagse trainingen. Na afloop van de training ontvangen deelnemers naslagwerk via e-mail en kunnen zij een certificaat van deelname opvragen. Er hoeven geen studiematerialen te worden aangeschaft. Vrijstellingen en/of speciale voorwaarden zijn niet van toepassing. Het copyright en het eigendomsrecht van het cursusmateriaal berust bij Het TalentenLab.

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.
© 2018 - 2024 Het TalentenLab & De Positieve School | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel