Cursus HB Coach (4 dagen, 24 uren)

Vorige Artikel 2 van 19 Volgende

Cursus HB Coach
– voor leerkrachten en intern begeleiders uit het basisonderwijs –

Als HB coach heb je een stevige basis nodig om hoogbegaafde leerlingen passend te begeleiden. Maar ook om collega's en ouders te adviseren en een heldere visie te vormen op onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen. Wat betekent het voor een leerling om hoogbegaafd te zijn? Welke interventies zet je in bij het coachen van hoogbegaafde leerlingen? En hoe veranker je visie en beleid rondom hoogbegaafdheid op jouw school?

Tijdens deze vierdaagse cursus train je onder andere vaardigheden op het gebied van coachen, begeleiden en uitdagen. Je vergroot je kennis en ontwikkelt visie en beleid rondom hoogbegaafdheid. Tijdens de cursusdagen worden onder meer de volgende thema's behandeld:

  • Compacten en verrijken
  • Onderpresteren en leermotivatie 
  • Executieve functies en leerstrategieën
  • Begeleiding en coaching
  • Beleid en intervisie 

Dit kun je onder andere verwachten:

Dag 1 Hoogbegaafdheid en compacten & verrijken:

  • Wat betekent het voor je leerlingen om hoogbegaafd te zijn?
  • Welke profielen van hoogbegaafde leerlingen onderscheiden we?
  • Waarom hebben (hoog)begaafde leerlingen een ander onderwijsaanbod nodig?
  • Hoe helpen de psychologische basisbehoeften (Deci & Ryan) welbevinden, integriteit en psychologische groei te vergroten bij hoogbegaafde kinderen?
  • Hoe herken en voorkom je misdiagnoses bij hoogbegaafde leerlingen?
  • Wat zijn de taken en verantwoordelijkheden van een hoogbegaafdheidscoach?
  • Welke werkwijzen in compacten en verrijken zijn er?
  • Welke randvoorwaarden zijn nodig om compacten en verrijken succesvol voor je leerlingen te maken?
  • Wat zijn do’s en dont’s bij verrijkingsmaterialen?
  • Is compacten en verrijken een garantie voor succes?

Dag 2 - Onderpresteren en leermotivatie:

  • Wat zijn oorzaken van onderpresteren bij je leerlingen?
  • Hoe help je een onderpresterende leerling zijn prestaties te verbeteren met het 6-stappenplan?
  • Welke materialen gebruik je bij de begeleiding van onderpresterende leerlingen?
  • Hoe beïnvloedt de manier waarop je leerling naar zichzelf kijkt zijn motivatie voor leren?
  • Hoe stimuleer je een groeimindset bij je leerlingen?
  • Hoe zorg je voor een groeigericht pedagogisch klimaat?

Dag 3 - Executieve functies, leerstrategieën en begeleiding van hoogbegaafde leerlingen:

  • Hoe verhouden intelligentie en executieve functies zich tot elkaar?
  • Hoe help je hoogbegaafde leerlingen hun executieve functies verder te ontwikkelen en nieuwe leerstrategieën aan te leren?
  • Wat is de kracht van oplossingsgerichte vragen stellen?’
  • Hoe voer je een coachend gesprek met een hoogbegaafde leerling?
  • Welke interventies zet je in bij het coachen van hoogbegaafde leerlingen?
  • Hoe begeleid je hoogbegaafde leerlingen met sociaal-emotionele problemen?

Dag 4 - Beleid en casuïstiek uit de praktijk:

  • Hoe ontwikkel je samen met het zorgteam van jouw school een sterke visie op hoogbegaafdheid?
  • Hoe zorg je voor een goed beleidsplan voor meer- en hoogbegaafdheid op jouw school? En hoe gebruik je hierbij de ‘HB-Ladder’?
  • Casus uit de praktijk. Hoe begeleid de HB Coach Po leerlingen, leerkrachten en ouders in de praktijk?'

Enkele reacties van eerdere deelnemers:

  • In deze 4 dagen heb ik heel veel geleerd over hoogbegaafdheid en hoe ik mijn kennis kan inzetten voor leerlingen, ouders en collega's.
  • Ik heb de cursus als heel inspirerend en enthousiasmerend ervaren. Iedere cursusdag had ik veel zin en ook om ermee aan de slag te gaan.
  • Wat een leuke, interessante cursus! Veel ideeën opgedaan om mee te nemen naar mijn dagelijkse praktijk.

Trainer: René Lous

*Trainingen gaan door bij minimaal 6 deelnemers. Inschrijvingen kunnen tot 8 weken voorafgaand aan de training kosteloos worden geannuleerd. Bij annuleringen tussen de 4 en 8 weken voorafgaand aan de training wordt de helft van het aankoopbedrag teruggestort. Bij annuleringen binnen 4 weken voorafgaand aan de training is restitutie van het aankoopbedrag helaas niet mogelijk. Alle trainingen van Het TalentenLab zijn op HBO-niveau en er wordt van de deelnemers dan ook minimaal een HBO denk- of werkniveau verondersteld. De studiebelasting bestaat uit 6 uren per trainingsdag (aanwezigheid) of 3 uren per trainingsmiddag, plus 4 uren voor zelfstudie bij meerdaagse trainingen. Na afloop van de training ontvangen deelnemers naslagwerk via e-mail en kunnen zij een certificaat van deelname opvragen. Er hoeven geen studiematerialen te worden aangeschaft. Vrijstellingen en/of speciale voorwaarden zijn niet van toepassing. Het copyright en het eigendomsrecht van het cursusmateriaal berust bij Het TalentenLab.

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.
© 2018 - 2024 Het TalentenLab & De Positieve School | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel